تأثير تماشاي تلويزيون بر كودكان

كودك و تلويزيون,تلويزيون,تماشاي تلويزيون براي كودك

اگر برنامه اي براي بچه ها نداشته باشيم بچه ها پاي تلويزيون روز را شب ميكنند . آزادي بيش از اندازه در زمينه تلويزيون ديدن، مشكلاتي را پديد مي آورد ...



 اگر برنامه اي براي بچه ها نداشته باشيم بچه ها پاي تلويزيون روز را شب ميكنند. تلويزيون جزئي از زندگي شده. آزادي بيش از اندازه در زمينه تلويزيون ديدن، مشكلاتي را پديد مي آورد ؛ اما وقتي به طور صحيح و سازنده از آن استفاده شود ، مي تواند تاثيرات مثبتي بر بيننده هاي كوچك داشته باشد.والدين بايد سعي كنند مانع از آن شوند كه كودكان ساعت هاي طولاني در يك گوشه تلويزيون تماشا كنند. بسياري از بچه ها از تماشاي تلويزيون لذت مي برند و از آن چيز ياد مي گيرند . اگر با دقت و آگاهي از تلويزيون استفاده كنيد مي توانيد بيشترين بهره را از آن ببريد.بچه هاي كوچك معمولا آن چه را كه مي بينند، چه خوب و چه بد، تقليد مي كنند. بنابراين شما بايد آداب تماشاي تلويزيون را رعايت كنيد و تصميم بگيريد كه او چه برنامه اي را براي چه مدتي تماشا كند .

 آداب تماشاي تلويزيون
- تماشاي تلويزيون مي تواند باعث افزايش مهارت هاي گفتگو ، همكاري با كودكان ديگر ، بازي تخيلي ، فهم داستان ها و آگاهي و هم حسي از مشكلات انسان ديگر شود. اين مزيت ها به طور تصادفي اتفاق نمي افتد ، اما مي توان آن ها را پرورش داد . ما بايد ياد بگيريم كه چطور از تلويزيون استفاده كنيم تا بيشترين بهره را از آن ببريم و بايد به كودكان خود نيز ياد بدهيم كه اين طور عمل كنند.

- يك برنامه خوب تلويزيوني ويژگي هاي زير را دارد:

- بچه حوصله اش سر نمي رود

- او را به گوش دادن و سوال پرسيدن تشويق مي كند

- به او كمك مي كند تا لغات بيشتري ياد بگيرد

- احساس خوبي نسبت به خودش پيدا مي كند

- عقايد، نظرات و چيزاي خوبي به او ياد مي دهد

- با توجه به سن فرزندتان برنامه اي را برايش انتخاب كنيد . تلويزيون مي تواند بر كودكان تاثير داشته باشد و تاثير دارد. تأثير آن بسته به نحوه استفاده از آن ، مي تواند مثبت يا منفي باشد . تلويزيون هميشه براي كودكان بد نيست بلكه انتخاب آگاهانه  والدين مي تواند به رشد مهارت هاي هوشي كودكان كمك كند.

- زمان تماشاي تلويزيون را براي فرزندتان محدود كنيد. تماشاي زياد تلويزيون فرصت كتاب خواندن، بازي با دوستان و صحبت با اعضاي خانواده را از بين مي برد. تلويزيون بايد به شكل كنترل شده و منظم مورد استفاده قرار گيرد ( نه اين كه به صورت اتفاقي و بي نظم)

- هر وقت فرصت داشتيد در كنار كودكتان به تماشاي تلويزيون بنشينيد و با او درباره آنچه مي بيند صحبت كنيد. به سوالاتش پاسخ دهيد . به چيزهايي كه به زندگي روزمره فرزندتان شباهت دارند اشاره كنيد.كمك كنيد تا داستان را توضيح دهد و رفتار شخصيت برنامه را تعبير و تفسير كند. اين روش باعث مي شود ، كودكان منفعلانه تمام آن چه را كه در برنامه ها نشان داده مي شود ، نمي پذيرند بلكه ياد مي گيرند كه سوال كنند و با ديدي انتقادي  به تماشاي تلويزيون بنشينند. علاوه بر آن كودك را نسبت به اثرات زيانبار تلويزيون هم مقاوم مي كند.

- اگر براي تماشاي تلويزيون در كنار او فرصت نداريد حداقل نگاه سريعي بيندازيد تا ببينيد او چه برنامه اي را نگاه مي كند. بعد از اتمام برنامه از او سوالاتي بپرسيد. ببينيد چه چيزهايي را ياد گرفته و به خاطر مي آورد ، يا چه چيزهايي او را به هيجان آورده يا نگران كرده است.

- اگر ديديد به موضوع يا برنامه خاصي علاقمند شده است به كتابخانه برويد و كتاب هايي با همان موضوع بيابيد. يا اين كه به او كمك كنيد تا با استفاده از نقاشي هاي خودش و يا عكس هايي كه از مجلات مي برد ، كتابي بر اساس يك برنامه تلويزيوني درست كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.