چشمه علي

درباره چشمه علي

چشمه علي در ميان تپه هاي ماهورهاي جنوبي واقع شده كه صحراهاي داخلي ايران را از سواحل سرسبز درياي خزر جدا مي كند. اين تپه ماهورها در تابستان داراي سيماي خشك و تشنه هستند كه تنها سبزي هاي اطراف چشمه هاي معدود آنجا و جويبارهاي اتفاقي كه از كوه هها سرازير مي شوند، اين چشم انداز را كمي تغيير مي دهند. با اين حال شيب هاي جنوبي البرز ميزان متوسطي از بارش ها را دريافت مي كنند و مرغزارهاي مرتفع و زمين هاي كشاورزي حاصلخيزي را در دره ها، مخصوصا در انتهاي رشته كوه ايجاد كرده است.

 جغرافياي اين ناحيه از نطر حمل و نقل و ارتباطات مهم است، چشمه علي بر سر راهي قرار دارد كه بعد ها يكي از مهم ترين راه هاي تجاري شرقي – غربي (جاده ابريشم) در ادوار تاريخي شد، اين راه از دامنه هاي جنوبي البرز مي گذشت. چنين به نظر مي رسد كه حركت انسان ها، كالاها و انديشه ها در بخش هائي از اين راه از حدود 7000 سال پيش يعني از زماني كه روستاي چشمه علي در اوج شكوفائي بوده شروع مي شود.

چشمه علي نامي است كه به بخش هاي كوچكي از محل باستاني بسيار وسيعي داده شده است.شهر ري كه اساسا تاريخ آن را تنها تا دوره اسلامي به عقب مي برند، بقاياي دوره تاريخي و پيش از تاريخ را هم در ميان گرفته كه تپه كوچك پيش از تاريخي چشمه علي را هم شامل مي شود.

در نزديكي اين منطقه يك چشمه وجود دارد كه براي ساليان سال در بود. قبل از اسلام نام اين چشمه سورنا بوده است كه پس از اسلام بنابر علاقه اي كه مردم منطقه به امام علي (ع) داشتند نام آن به چشمه علي تغيير پيدا كرد.

تاريخچه

تاريخچه

اريخ اشميت كاوشگر اين تپه، ري را اينگونه توصيف مي كند: « اكروپل يا دژ با ابهت، بر فاز ستيغي سنگي از كوههاي البرز قرار گرفته است. تپه هاي كوچكتر و ديوار دفاعي پيرامون شهر به درون دشت امتداد يافته اند كه امروز پوشيده از سفال است». از اين منطقه باستاني آثاري مربوط به دوره هاي باستاني متفاوت يافت شده است كه شامل ظروف سفالي مي شود.

https://mrbilit.com/mag/cheshmeh-ali/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.