كنترل تلويزيون چه طور اختراع شد؟

كنترل از راه دور تلويزيون يكي از ابزارهاي ساده و در عين حال بسيار روزمره ماست.

آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه -كنترل‌هاي از راه دور تلويزيون، اين ابزارهاي بسيار ضروري زندگي، از چه زماني به زندگي ما وارد شدند؟! تا به حال به داستان و تاريخچه اين ابزار فكر كرده ايد؟ مي دانيد قدمت كنترل از راه دور به چند سال قبل باز مي گردد؟ اولين كنترل ها چه شكلي بودند؟ با ما همراه باشيد...

در جولاي 1956 براي اولين بار كنترل از راه دور تلويزيون به صورت كاربردي و عملي وارد خانه ي آمريكايي ها شد. گرچه قدمت ايده و طراحي كنترل از راه دور تلويزيون به نيكلا تسلا در سال 1893 باز مي گردد. آلمان ها نيز در طول جنگ جهاني دوم از كنترل از راه دور استفاده مي كردند. حتي در اواخر دهه 40 ميلادي اولين استفاده كنترل از راه دور به صورت غير نظامي مطرح شد. كاربردهايي مانند باز كردن در گاراژ به صورت اتوماتيك در اين طرح قرار گرفته بود.

 

كنترل‌ تلويزيون, اختراع تلويزيون

 

اولين كنترل تلويزيون دنيا  Lazy Bone نام داشت. گرچه اين كنترل از راه دور بيسيم نبود ولي اولين كنترل تلويزيون به حساب مي آيد. اين محصول با كابل بلندي به تلويزيون متصل بود و از اين طريق تلويزيون را كنترل مي كردند. اين كنترل در سال 1950 توسط شركت زنيت راديو Zenith Radio ساخته شد.

 

كنترل‌ تلويزيون, اختراع تلويزيون

 

پنج سال بعد در سال 1955 اولين كنترل از راه دور نوري دنيا ساخته شد. اين كنترل توسط مهندسان شركت زنيت راديو توليد و طراحي شد. براي كار با اين كنترل چهار سلول فوتوالكتريك در چهار گوشه تلوزيون تعبيه شده بود و بايد نور توليد شده از Flash-matic را مستقيما به سلول ها مي تابانديم تا توابع آنها فعال شود.

كار كردن با اين كنترل خيلي دشوار بود زيرا اولا مجبور بوديد نور را مستقيما به سلول خورشيدي مي تا بانديد ثانيا در روزهاي آفتابي اين ابزار خود كار نمي كرد و نبود روشنايي گاهي كانال ها خود به خود تغيير مي كردند.

 

  • بررسي تفاوت تلويزيون هاي آنالوگ و ديجيتال

 

كنترل‌ تلويزيون, اختراع تلويزيون

 

سال 1956 شركت زنيت راديو توانست كنترل از راه دور تلويزيون را تجاري كند. اين محصول تجاري شده Zenith Space Command نام داشت و طراح آن يكي از مهندسان زنيت به نام دكتر رابرت آدلر بود. اين كنترل اولين كنترل بر مبناي اولتراسوند بود. اين نوع كنترل ها تا بيست و پنج سال ساخته مي شدند و همان طور كه از نامشان پيداست با امواج اولتراسوند كار مي كردند.

در سال 1955 اولين كنترل از راه دور نوري دنيا ساخته شد. اين كنترل توسط مهندسان شركت زنيت راديو توليد و طراحي شد. براي كار با اين كنترل چهار سلول فوتوالكتريك در چهار گوشه تلوزيون تعبيه شده بود و بايد نور توليد شده از Flash-matic را مستقيما به سلول ها مي تابانديم تا توابع آنها فعال شود

 

اختراع ترانزيستور موجب انقلابي در همه ابزار الكترونيكي از جمله كنترل هاي از راه دور شد. توليد آن ها آسن تر شد و به سبب آن قيمت آنها كاهش چشم گيري پيدا كرد. از آن تاريخ به بعد براي توليد امواج اولتراسوند از كريستال هاي پيزوالكتريك در كنترل ها استفاده مي كنند. تكنولوژي در آن دوران زياد دقيق نبود و كنترل دستگاه هاي مختلف مي توانستند بر روي هم اثر نويزي بگذارند و امواج اولترا سوند تصادفي توليد كنند. حتي گاهي صداي سنتور باعث عوض شدن كانال‌ها مي‌شد و گاهي اوقات هم خانم‌هاي جواني كه گوش حساس‌تري داشتند، مي‌توانستند صداي اين كنترل‌ها را بشنوند.

 

كنترل‌ تلويزيون, اختراع تلويزيون

 

كنترل‌هايي كه تا اواخر دهه 70 توليد مي‌شدند، عملكرد محدودي داشتند، با بعضي از آنها فقط مي‌شد كانال‌ها را عوض كرد يا صدا را كم و زياد كرد، بنابراين وقتي بي‌بي‌سي در اواخر دهه 70 فناوري تله‌تكست را ابداع كرد، نياز جدي به كنترل‌هاي پيشرفته‌تري احساس شد كه با آنها بتوان اعمال متعددي انجام داد. شركت ITT يكي از نخستين شركت‌هايي بود كه توانست كنترل از راه دور مبتني بر امواج مادون قرمز را توليد كند.

Harmony One شركت لوجيتك، نمونه‌اي از كنترل‌هاي مادون قرمز مدرن امروزي است كه مي‌توان با كمك آن همه وسايلي كه گيرنده مادون قرمز دارند، كنترل كرد.

 

كنترل‌ تلويزيون, اختراع تلويزيون

 

شركت فيليپس با ارائه محصول جديدي به نام Pronto 9600، كنترل هاي آينده را طراحي كرد. ابزاري كه نه تنها تلويزيون بلكه نور اتاق، در گاراژ، دزد گير و... را فعال مي كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.